شاره کم سنه  sanandaj blog

شاره کم سنه sanandaj blog

nasina kurd u kurdistan
شاره کم سنه  sanandaj blog

شاره کم سنه sanandaj blog

nasina kurd u kurdistan

کریم کابان» درگذشت

کریم کابان» درگذشت                                                                              
«عبدالکریم جلال محمود» مشهور به‌ «کریم کابان» که‌ از هنرمندان پیشکسوت و مشهور حوزه‌ موسیقی کردستان عراق بود، در سلیمانیه‌ درگذشت.
به‌ گزارش خبرگزاری کردپرس، صبح امروز (پنج‌شنبه‌ 24 دی / 14 ژانویه‌)، کریم کابان استاد آواز کردی در سن 89 سالگی، به‌ دلیل کهولت سن و بیماری در بیمارستانی در سلیمانیه‌ اقلیم کردستان عراق، دار فانی را وداع گفت.
کریم کابان خواننده پیش‌کسوت موسیقی کردی در سال 1927 در شهر سلیمانیه‌ کردستان عراق متولد شد در 50 سال حضور در حوزه موسیقی کردی، آثار زیادی را از خود به یادگار گذاشت.
کابان نخستین ترانه‌ خود را در سال 1941 روانه‌ دنیای موسیقی کرد و در سال 1945 به‌ سمت مدیر بخش کردی رادیو بغداد منصوب شد و در همان سال، اولین آلبوم خود را روانه‌ بازار کرد.    درگذشتن این بزرگ مرد موسیقی کردی را به تمام کرد های جهان تسلیت می گویم.                                                                    منبع :کرد پرس

کشف اثر سه هزار ساله در منطقه اورامان کردستان

کشف اثر سه هزار ساله در منطقه اورامان کردستان

 

 

در نتایج بررسی های اولیه انسان شناسی بر روی مجموعه ای از اسکلت های آدمی، اطلاعات جدیدی از وضعیت سلامت و تغذیه ساکنان منطقه اورامان به دست آمد؛ هم چنین در کاوش های صورت پذیرفته، یک گورسنگی سه هزار ساله در شهرستان سروآباد در نزدیکی روستای روآر کشف شد که اخیرا هم زیر نظر طاهر قسیمی از باستان شناسان استان، مورد کاوش و مستند سازی قرار گرفته است.

سید محسن علوی مدیرکل میراث فرهنگی استان کردستان در این زمینه بیان داشت: گور یافت شده حاوی بقایای مهمی از عصر آهن می باشد که در یک دوره زمانی، به طور مکرر برای تدفین مورد استفاده ساکنان منطقه بوده و در ادامه ی این کاوش، بقایای پراکنده حدود ٨ اسکلت انسان کشف گردید که بر اساس مطالعات انجام پذیرفته، اغلب آن ها مربوط به افراد بالغ اند.

مجتبی قاسمیان، انسان شناس جسمانی تیم باستان شناسی روآر نیز گفت: در این جست و جو، شمار زیادی دندان انسان پیدا شد که در نتایج تحقیقات آن ها، به اطلاعاتی درباره سلامت جسمانی و وضعیت تغذیه مردمان عصر آهن منطقه اورامان دست یافتیم. در بررسی دقیق دندان های آرواره ای متعلق به فرد جوان با سنی حدود ١٦ تا ٢۰ سال، با شواهدی از عارضه هایپوپلازی خطی در سطح مینای دندان او رو به رو شدیم. این عارضه باعث مختل شدن رشد ساختار ریشه و تاج دندان می گردد که معمولا در دوره هایی که فرد با اختلالات شدید تغذیه ای ناشی از فشار محیطی مواجه شده، روی داده. یکی از عوامل محیطی مؤثر در این عارضه، کمبود غلات در رژیم غذایی است که موجب کمبود آمینواسیدهای چرب مورد نیاز بدن انسان می شود.

گفتنی است، برنامه هایی توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردش گری استان کردستان،] برای تبدیل این محوطه به یک سایت موزه باستان شناسی مد نظر است که در صورت اجرای آن می تواند به رشد گردش گری این منطقه کمک نماید.

 

وhttp://akhbaremiras.blogsky.com/  

http://www.donyayesafar.com/ منبع: