شاره کم سنه  sanandaj blog

شاره کم سنه sanandaj blog

nasina kurd u kurdistan
شاره کم سنه  sanandaj blog

شاره کم سنه sanandaj blog

nasina kurd u kurdistan

بذرپاشی کوه آبیدر سنندج توسط فعالان زیست محیطی کردستان

بذرپاشی کوه آبیدر سنندج توسط فعالان زیست محیطی کردستان 

سنندج-تعدادی از انجمن ها و سمن های فعال زیست محیطی و دوستداران طبیعت با انتشار فراخوانی، طبیعت دوستان، ورزشکاران و طرفداران محیط زیست و اقشار مختلف مردم را به بذر پاشی مجدد کوه آبیدر سنندج در روز جمعه جاری دعوت کردند.
به گزارش خبرگزاری کردپرس طی فراخوان تعدادی از انجمن ها و سمن های فعال عرصه محیط زیست و طبیعت کردستان که نسخه ای از آن به دفتر این خبرگزاری ارسال شده است از عموم مردم، دوستداران طبیعت و محیط زیست و به ویژه کوه آبیدر سنندج و ورزشکاران دعوت شده است تا در روز جمعه 22 آبان جهت بذر پاشی در کوه آبیدر با هدف احیا مجدد آن شرکت کرده و برای حضور در این کار ارزشمند اقدام کنند.
انجمن زنان زمین، کانون کوهنوردان و انجمن رفتگران طبیعت کردستان و جمعی از دوستداران طبیعت با هماهنگی منابع طبیعی کردستان به صورت مشترک اقدام به این بذر پاشی می کنند و از عموم مردم نیز درخواست کرده که روز جمعه 22 آبان ساعت 7 صبح در پارک کودک سنندج برای تحقق این مهم حضور به هم رسانند.
آبیدر (ئاویه‌ر) نام کوهی است در شهر سنندج مرکز استان کردستان که ارتفاعی بیش از 2300 متر دارد و به عنوان یکی از تفرجگاه‌های اصلی مردم شهر سنندج به شمار می‌رود و مکانی گردشگری و تفریحی و ورزشی می باشد که به نماد سنندج تبدیل شده است و برخی از مکانهای گردشگری مشهور آن عبارت‌اند از کانی شفا، ماماتکه، گویزه کویر، خضر زنده، امیریه، هفت آسیاب، بان شلانه، کچک(سنگ) قرآن و قله آبیدر که پناهگاهی هم برای کوهنوردان در آنجا ساخته شده‌است و آن چه مورد محبوبیت این کوه شده‌است، نزدیکی آن به شهر سنندج، بلند بودن آن نسبت به تپه‌های اطراف و از همه مهم‌تر، وجود چشمه‌های زیر زمینی فراوان آن می‌باشد. در واقع واژه آبیدر (آب‌به‌در) به معنی جایی است که از آن آب فراوان تراوش می‌کند. نزدیکی این کوه به شهر تا آن حد است که در دامنهٔ آن احداث مسکن صورت گرفته و هم اکنون نیز در جریان است. افراد بسیاری (به ویژه در تعطیلات) به این تفرجگاه می‌روند و از منظره شهر سنندج دیدن می‌کنند.