رقص کردی
تاریخچ
تاریخ دقیقی برای پیدایش و شکل گیری این رقص نمیتوان تعیین کرد اما در کاوشهای باستانی که در مناطق کردنشین انجام شده است میتوان نمونههایی از این رقص را بر روی سفالینههای پیش از تاریخ مشاهده کرد.[۱] رقصهای کردی اشکال متنوعی دارند ولی بطور کلی از دو دسته رقصهای غنایی و رقصهای رزمی تشکیل شده است. گونهای دیگر از رقصهای عرفانی نیز در برخی مناطق کردستان رایج بوده که مشخصا نمیتوان ریشه آن را تعیین کرد. که اجرای آن به دو صورت فردی (سَما = سماع) و گروهی ذِکر انجام میشود
نحوه رقصیدن
معمولاً بهترین رقصنده (زن یا مرد) نقش رهبری گروه سَرچٌوپی را به عهده میگیرد و اولین نفر حلقه رقصندگان است. او باانجام ماهرانه حرکات نمایشی توسط دستمالی که در دست راست خود دارد و نیز به کمک اصواتی هیجان انگیز و گاهی با کلام ضمن افزودن بر هیجان رقصندگان مسئولیت تنظیم سرعت و ریتم حرکت گروه را بر عهده میگیرد. قرار گرفتن در این نقش جذابیت فراوانی دارد و رقصنده را در موقعیت بهتری نسبت به مابقی گروه قرار میدهد. سرچوپی گاهی برای ایجاد نشاط بیشتر میتواند از حلقه رقص جدا شده و با توجه به تبحر خویش حرکات نمایشی فردی نیز انجام دهد. بقیه گروه در حالیکه دست هایشان رو به زمین و در امتداد دو پهلویشان قرار دارد پنجه در پنجه رقصندگان مجاور ایجاد حلقهای پیوسته میکنند. مطلوب ترین حالت قرار گرفتن رقصندگان بصورت (گندم و جو) یا به عبارتی یک زن و یک مرد بصورت یک در میان است. آخرین رقصنده گروه است که هرچند نقش زیادی در ایجاد ریتم و نشاط رقص دارد اما کمتر کسی راغب به قرار گرفتن در این نقش است.
رقص دو دستماله
در شکل غنایی رقص و برای افزودن بر شور رقصندگان و ناطران معمولاً رقصنده اول سَر چُوپی با دو دستمال رنگی به انجام حرکات نمایشی فردی میپردازد و توانایی و تبحر خود رادر رقص به نمایش میگذارد. به این نوع رقص دو دستماله میگویند .